«Υπήρχε ένα υψηλό κύρος που κανείς δεν αμφισβητούσε. Η βράβευση της Ακαδημίας το φώτισε και το «έδειξε» στο Πανελλήνιο. Η Μέριμνα Ποντίων Κυριών ανέβηκε πολύ ψηλά και έχει- δικαιολογημένα -τους προβολείς του πανελληνίου ενδιαφέροντος στραμμένους προς αυτήν…

Όταν τα πνευματικά ιδρύματα μιας χώρας έχουν σωματεία όπως η Μέριμνα Ποντίων Κυριών, στέκονται κι αυτά ψηλότερα, γιατί τιμούν και τιμούνται»

Γαβριήλ Λαμψίδης. Νοέμβρης του 1938

ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ

ΚΕΝΤΡΟ ΣΠΟΥΔΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

4 ΣΥΜΠΟΣΙΟ

ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΝΕΩΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ.

Εισηγητές: Σαββίδου Λένα, Λέρας Αχιλλέας, Σαμαράς Ευάγγελος

Θέμα: ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ ΚΥΡΙΩΝ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑΣ: « Η ΜΕΡΙΜΝΑ» (1904-1922)

Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2011

4. Η Αλληλεγγύη


     (Φωτογραφικό αρχείο Επιτροπής Ποντιακών Μελετών)
4.1 «τ εμέτερον»
Στην ποντιακή γλώσσα η έννοια της αλληλεγγύης δίνεται μέσα από την αντωνυμία  «τ εμέτερον» που σημαίνει «ο δικός μας»  και δηλώνει τον ομοαίματο και στην πιο σύγχρονη εκδοχή της τον μετέχοντα της ποντιακής κουλτούρας και φέροντα τον Ποντιακό πολιτισμό.  Μέσα της περικλείει την αγάπη αλλά και την υποχρέωση που ο κάθε ένας από εμάς έχει στο «αίμα» του, στη ράτσα του, στη ρίζα του.
Στο ακριτικό τραγούδι του Μονόγιαννε ο ήρωας μας λίγο πριν το τέλος του παρακαλεί τον δράκο:
«Αφ’ σε με Δράκε αφ σε με κατ’ πέντε έξι μέρας,
να πάω ελέπω τ’ εμετέρτς κι έρχουμαι Δράκε τρως με». [9]
Επίσης σε  νεώτερο  δίστιχο  της Ματσούκας, ακούμε:
«Απόψ’ κι οψέ το βράδον, έμπρεμ’ έρθεν ο Χάρον
Τον θάνατον κι’ ενούνιζα τ’ εμετέρτς πως θα χάνω». [10]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου